Sunday, April 24, 2011

Remaja Perlu Tahu

PADA Isnin lalu, masyarakat Malaysia sekali lagi dikejutkan dengan kejadian seorang pelajar perempuan yang mati selepas terjatuh dari tingkat 11, sebuah pangsapuri di Putrajaya.

Mangsa, Nurul Farah Mazlan, 17, dipercayai cuba turun dari rumahnya di tingkat 11 untuk ke rumah rakannya di tingkat 10 menggunakan ikatan kain cadar lalu terjatuh ke bawah.

Kejadian itu berlaku ekoran mangsa tidak dibenarkan keluar dari rumah oleh ibu bapanya selepas menyatakan keinginan untuk menemui seorang rakan.

Kes seperti ini bukanlah kejadian pertama yang berlaku di negara kita, malah dikatakan kerap kali berlaku dalam kalangan remaja mahupun orang dewasa hari ini.

Menurut sumber yang dipetik menerusi laman web, www.familyeducation.com dan artikel Dolores Curran bertajuk, How to Get Along with Parents (Clarion Herald, New Orleans, April 11, 1985), setiap remaja inginkan kesempurnaan dan kebebasan diri daripada kongkongan hidup khususnya oleh kedua-dua ibu bapa.

Remaja sememangnya begitu menghargai keunikan diri dan mengambil identiti diri mereka dengan menyokong perasaan hormat diri yang tinggi kepada ibu bapa mereka.

Jika sebaliknya yang berlaku, iaitu sejak kecil remaja terlibat tidak berasa dirinya istimewa atau dihargai, dia akan berasakan kekeliruan wujud di dalam dirinya.

Ini terutama jika seorang remaja hanya mendapat perhatian apabila dia melakukan kesalahan atau kejahatan yang sebaliknya dilakukan.

Justeru, remaja mempunyai hak untuk membuat keputusan dan ibu bapa pula perlu memahami kehendak dan kepuasan yang diinginkan.



SEGALA keputusan berkaitan masa depan anak-anak, sudah pastinya akan ditentukan oleh ibu bapa. - Gambar hiasan

No comments:

Post a Comment