Tuesday, June 7, 2011

bayangkan gempa bumi berlaku di malaysia

Peristiwa yang melanda Jepun telah menyebabkan kita semua tertanya-tanya sama ada kejadian gempa bumi dan tsunami ini sudah menjadi satu kebiasaan pula dalam era ini. Satu demi satu kejadian gempa berlaku secara berturut-turut yakni di New Zealand dan kemudiannya di Jepun yang menyaksikan betapa ancaman gempa bumi ini sesuatu yang membahayakan. Ratusan ribu yang menemukan ajalnya dalam kedua-dua kejadian gempa ini harus menjadi satu peringatan kepada kita semua tentang betapa rapuhnya kehidupan yang kita alami sekarang.
Kejadian yang maha menakutkan itu membuktikan bahawa dunia kita memang sesuatu yang sukar untuk difahami. Dunia ini boleh meluahkan kemarahan mereka dengan begitu sahaja dan kemudian diam seketika sebelum meluahkan semula kemarahan mereka itu. Walaupun sudah ada kajian saintis yang boleh membuat ramalan itu tetapi kita memerlukan satu ramalan yang lebih tepat dan lebih lama yang membolehkan lebih awal sesuatu amaran diberikan kepada penduduk di mana-mana negara di dunia ini.
Kalau kita lihat kejadian gempa bumi ini memaparkan betapa pentingnya kita membuat persiapan awal untuk menghadapi sebarang kemungkinan yang boleh melanda sesebuah negara itu. Bayangkan Malaysia dilanda gempa bumi yang begitu hebat seperti di Jepun. Adakah negara kita mampu untuk menanganinya dengan baik? Bagaimanakah pula sistem amaran awal negara yang dahulunya heboh diperkatakan? Atau adakah pasukan penyelamat kita mampu untuk menangani sebarang kejadian yang berskala besar itu?

No comments:

Post a Comment