Saturday, June 11, 2011

peristiwa di hari sukan sekolah

Pada tahun ini, sekolah saya telah dipilih menjadi tuan rumah pertandingan bola jarring peringkat daerah. Seminggu sebelum pertandingan bermula, saya dan beberapa orang rakan telah dipilih untuk membantu guru-guru membuat persiapan. Kebanyakan daripada yang dipilih untuk membantu guru merupakan pelajar daripada tingkatan empat. Ini kerana, guru-guru tidak mahu mengganggu pelajar tingkatan tiga dan lima yang akan menduduki peperiksaan penting pada tahun ini.
Setelah semua persiapan selesai disusun, maka pada hari Isnin bersamaan dengan 29 Mac 2009 pemain bola jaring dari 24 buah sekolah telah datang ke sekolah kami untuk bertanding merebut kejuaraan pada tahun ini. Sebagai anggota persatuan Bulan Sabit Merah (PBSM), saya dan beberapa orang rakan terpaksa bertugas di sepanjang masa pertandingan dijalankan. Kmai telah ditempatkan di satu khemah yang berdekatan dengan semua gelanggang pertandingan. Ini memudahkan lagi proses memberikan rawatan atau memberikan ubat kepada mana-mana peserta yang mengalami kecederaan ringan mahupun berat.
Sepanjang hari Isnin, pertandingan peringkat awal telah dijalankan. Pada hari Selasa pula diadakan pertandingan suku akhir, sementara pada hari terakhir kejohanan iaitu pada hari Rabu, diadakan pertandingan separuh akhir dan pertandingan peringkat akhir. Saya dan rakan-rakan berasa gembira apabila mendapati cuaca pada pagi itu agak redup. Keadaan ini membolehkan kami menjalankan tugas dengan lebih selesa dan tidak cepat berasa dahaga. Menjelang pukul sepuluh pagi,pertandingan akhir pun dimulakan. Tetamu kehormat yang telah dijemput, iaitu Pegawai Pelajaran Daerah Serian telah pun sampai dan kini duduk di khemah utama yang terletak berhadapan dengan gelanggang pertandingan akhir.
Sejurus kemudian, awan mendung yang meliputi langit kelihatan semakin menebal. Suasana ini menyebabkan keadaan sekeliling menjadi agak gelap walaupun jarum jam baru menunjukkan ke angka 10.30 pagi. Namun begitu, keadaan ini tidak mematahkan semangat para peserta yang menunjukkan semangat juang dan persaingan pertandingan ynag sungguh jitu. Pemain kedua-dua pasukan iaitu daripada pasukan Sekolah Menengah Kebangsaan Taee dan Sekolah Menengah Kebangsaan Serian bermain dengan bersungguh-sungguh. Mereka saling berbalas jaringan. Semangat kesukanan yang ditunjukkan oleh kedua-dua pasukan sudah pasti amat mengagumkan.
Cuaca semakin gelap dan angina mula bertiup dengan kencang. Tiba-tiba papan markah tumbang ditiup angin yang semakin kencang. Khemah tempat kami berteduh juga bergoyang-goyang akibat ditiup angin kencang. Perasaan cemas saya pendamkan di dalam hati. Saya sungguh terkejut apabila khemah tempat kami berteduh diterbangkan angin lalu tumbang beberapa meter dari tempat asalnya. Beberapa orang daripada kami telah pun berlari keluar dari kawasan padang sekolah untuk mencari tempat berteduh. Saya juga tidak terkecuali.
Akhirnya, upacara penyampaian hadiah dilakukan do kantin sekolah setelah semua hadiah yang basah kami lap sehingga kering. Yang melucukan adalah apabila semua yang terlibat dalam acara sukan ini menjadi basah kuyup oleh hujan. Namun demi semangat kesukanan yang berkobar-kobar di hati kami, acara penutup tetap diteruskan juga. Malah, semasa mengambil gambar sebagai tanda kenangan, semua yang terlibat kelihatan tersenyum riang walaupun masing-masing berada dalam keadaan kesejukan dan basah kuyup.
Sesungguhnya, itulah peristiwa malang tetapi sangat manis dan istimewa yang tidak dapat saya lupakan sejak saya menyertai Persatuan Bulan Sabit Merah dan bertugas dalam pelbagai kejohanan selama ini.

No comments:

Post a Comment