Tuesday, June 7, 2011

mat rempit budaya kita

Isu Mat Rempit masih menjadi duri dalam daging di negara ini. Pelbagai pihak mempersoalkan punca masalah ini bersama-sama impak yang dibawanya lalu mencetuskan satu perbahasan hangat dalam media massa kita. Kenapakah Mat Rempit ini menjadi satu topik perbualan hangat masyarakat?
Sudah pasti umur Mat Rempit yang rata-rata di bawah 30 itu membimbangkan kita semua. Umur yang begini mudah seharusnya dihabiskan di pejabat, universiti dan sebagainya bukannya disia-siakan di jalan raya pula.? Belia kita lebih suka menikmati bunyi motosikal yang menderu-deru bising itu daripada menghasilkan kreativiti di bidang tertentu pula. Mungkin itu kreativiti yang remaja kita semua faham.
Kegagalan ibu bapa mendidik memang menjadi punca utama kemelut ini tetapi kita harus sedar masalah ini juga disebabkan kegagalan pihak berkuasa untuk menghargai remaja. Di manakah program khas untuk remaja di negara ini? PLKN? Adakah PLKN sudah cukup? Tanpa wujudnya satu program khas remaja kita akan hidup tanpa matlamat atau visi yang sejajar dengan kemodenan negara kita.
Mungkin sudah sampai masanya kita semua sedar bahawa kewujudan Mat Rempit membuktikan negara kita sudah tersilap dalam merangka dasar untuk remaja sendiri. Kita perlu merenung jauh dan mencari jalan untuk memastikan remaja kita tidak menghabiskan masa dengan berlumba di jalan raya. Kita tidak mahu remaja kita membunuh mereka yang tidak berdosa sedangkan Mat Rempit terus hidup untuk meneruskan perjuangan mereka menjadi raja di jalanan itu.
Hairannya, kita pakar Mat Rempit tapi kita masih gagal melahirkan juara dunia dalam kejohanan motosikal dunia pula. Ganjil.

No comments:

Post a Comment