Tuesday, June 7, 2011

kesan rumah hijau

Alam sekitar memainkan peranan yang penting dalam kehidupan manusia. Kini, manusia sedang berusaha untuk membangunkan alam sekitar ini bagi menjaminkan kesejahteraan hidup. Alam sekitar dirujukkan kepada segala komponen yang hidup (biosis) seperti haiwan dan tumbuh-tumbuhan serta yang bukan hidup (abiosis) seperti tanah, bentuk muka bumi, cuaca dan faktor kimia. Alam sekitar merupakan salah satu keseimbangan yang wujud di antara manusia dan organisma dengan alam sekitar dan? keseimbangan ini adalah dinamik, iaitu sentiasa berubah.
Pada zaman globlalisasi ini, populasi manusia kian meningkat pada penghujung kurun ini telah? membawa kepada peningkatan pelbagai masalah kepada alam sekitar. Aktiviti-aktiviti yang telah dijalankan seperti perindustrian dan pembalakan telah mengancamkan alam sekitar. Masalah ini menjadi semakin serius dan telah diikitirafkan sebagai? masalah sedunia dan telah dibincangkan di Sidang Puncak Bumi di Rio de Janeiro pada 1992. Isu-isu yang dibincangkan termasuklah pencemaran.??Aktiviti-aktiviti manusia kini bergantung kepada kemajuan sains dan teknologi serta mementingkan pembangunan ekonomi telah menjadi sebagai punca utama pencemaran. Pencemaran akan mengubahkan persekitaran secara berterusan sehinggalah keseimbangan alam terjejas.
Kesan rumah hijau merupakan salah satu fenomena yang menjadi suhu bumi meningkat menjadi panas. Hal ini bermaksud sinaran ultraungu yang dipancarkan oleh matahari ke bumi, sebahagiannya dipantul ke angkasa lepas manakala yang bakinya dipantul ke dalam unyuk memanaskan bumi. Haba yang sampai ke bumi akan dipantul semula oleh permukaan bumi ke angkasa lepas sebagai sinar inframerah. Tenaga haba ini tidak semestinya dapat ditembusi keluar atmosfera kerana kebanyakkan haba ini akan diserap ole gas-gas yang terperangkap di atmosfera seperti karbon dioksida, karbon monoksida, klorofluorokarbon dan metana. Haba yang terperangkap ini akan meningkatkan suhu permukaan bumi dan memastikan bahawa bumi sentiasa panas. Pertambahan gas-gas yang tercemar seperti oksida nitrogen dan sulfur dioksida juga menyumbang dalam perningkatan suhu permukaan bumi. Pertambahan karbon dioksida disebabkan oleh pembakaran bahan-bahan api fosil seperti arang batu, petrol dan gas asli.
Jikalau kesan rumah hijau ini meningkat secara berterusan dan tidak dikawal bumi graf kesan rumah hijau ini akan mendatangkan pelbagai masalah kepada manusia. Air di lautan dan sungai akan menjadi panas serta lebih mudah tersejat. Bukan itu sahaja, tanah-tanah terutamanya di hemisfera utara dan latitud tengah akan menjadi lebih kering. Arah angin pula akan berubah dan menyebabkan kejadian ribut akan kerap berlaku. Taburan hujan yang tidak seragam akan berlaku sehingga mengakibatkan kemarau dan akibat pemanasan bumi yang tidak sekata. Aras laut akan meningkat dan banjir sedunia akan berlaku disebabkan bongkah-bongkah ais di kutub Utara dan kutub Selatan cair. Kejadian-kejadian ini bukan saja mengancamkan kehipuan manusia malah kehidupan haiwan juga terancam dan aktiviti-aktiviti seperti pertanian, perikanan dan bekalan air akan terganggu. Pertambahan penduduk akan meningkatkan penggunaan tenaga dan permintaan terhadap bahan api fosil dan bekalan tenaga elektrik akan meningkat. Hal ini akan menyebabkan lebih banyak pokok akan detebang kawasan perindustrian semakin banyak akan dibukakan. Semua aktiviti ini akan mengakibatkan penambahan kuantiti gas rumah hijau di atmosfera dan seterusnya suhu bumi akan meningkat.
Penipisan lapisan ozon dibahagikan kepada beberapa bahagian. Ozon merupakan sejenis gas? yang terdiri daripada tiga atom oksigen yang terletak di lapisan stratosfera bumi. Lapisan ozon merupkan? satu perisai semula jadi bumi yang akan memantulkan sinar ultraungu yang berbahaya. Ozon dibentuk apabila molekul oksigen terurai kepada atom oksigen dengan kehadiran sinar ultraungu, atom oksigen bebas ini akan bertindak balas dengan molekul oksigen dan membentuk molekul ozon dengan kehadiran gas nitrogen. Walaupun begitu, ozon boleh terurai kepada molekul oksigen oleh oksida nitrogen yang dibebaskan oleh kapal terbang supersonik atau atom klorin dari sebatian CFC (kluorofluorokarbon). Kluorofluorokarbon atau juga dikenali sebagai freon ini merupakan satu sebatian yang digunakan oleh pendingin hawa dan peti sejuk. Tindak balas antara atom klorin dengan ozon akan mengembalikan? oksida nitrogen dan atom klorin ke atmosfera setelah memusnahkan molekul ozon. Sebab itulah, lapisan ozon semakin nipis.
p0001164 greenhouse effect Kesan Rumah Hijau
Pada tahun 1985, kebocoran pada lapisan ozon dikesan di kawasan Antartika, di Artik pada tahun 1987 dan sekarang di Australia pula. CFC bukan sahaja memusnahkan lapisan ozon, malah molekul CFC berupaya menyerap haba 20000 kali ganda lebih baik daripada satu molekul? karbon dioksida. Urbanisasi akan membawa kepada pertambahan penduduk akibat imigrasi penduduk luar bandar ke bandar. Apabila terdapat banyak penduduk, kegiatan-kegiatan ekonomi berkembang, banyak tanah baru? akan dibuka untuk penempatan baru. Pencemaran air, bunyi dan udara boleh nerlaku sekiranya pembinaan dijalankan secara berleluasa. Seterusnya, sekiranya penduduk meningkat, perwujudan kesesakan dan kawasan setinggan berlaku. Hal ini akan menyebabkan keseimbangan ekologi semula jadi akan terganggu apabila jalanraya dan bangunan dibina di kawasan hutan yang dibukakan.
Kesimpulannya, alam semula jadi adalah penting dalam keseimbangan ekologi. Sekiranya ekologi semula jadi terjejas, haiwan serta manusia akan mengalami kepupusan pada masa yang akan datang nanti. Alam sekitar membekalkan keperluan hidup kepada manusia dan haiwan. Ia juga merupakan asas kepada komponen-komponen hidup di seluruh dunia.

No comments:

Post a Comment