Tuesday, June 7, 2011

punca bencana alam

Sejak kebelakangan ini, banyak bencana alam telah berlaku. Antaranya ialah tanah runtuh,banjir,kebakaran hutan dan hujan asid. Faktor utama yang mengakibatkan bencana alam kebanyakkan disebabkan oleh kegiatan manusia yang tidak bertanggugjawab.
Salah satu sebab bencana alam berlaku adalah kerana manusia tidak menghiraukan alam sekitar. Manusia menebang pokok untuk mendirikan bangunan. Selain daripada mengurangkan jumlah hutan, pernerbangan pokok juga menyebabkan tanah runtuh.
kilang1 Karangan UPSR 02: Punca punca Bencana Alam
Tambahan pula, sungai telah dijadikan tempat pembuangan sampah oleh pihak kilang-kilang tanpa menghiraukan kesan-kesannya. Membuang sampah ke dalam sungai akan mengakibatkan air tersumbat, semasa hujan diturun dengan lebat , air di sungai akan meluap dan menyebabkan banjir.
Di samping itu, kenderaan yang membebaskan asap hitam yang mengandungi gas karbon monoksida mengakibatkan kepanasan global. Hal ini menyebabkan kita berasa panas walaupun pada waktu malam. Oleh sebab itu, suhu yang tinggi selalu mengakibatkan kebakaran.
Selain itu, kegiatan pertanian mengguna baja yang banyak menyebabkan hujan asid. Pembakaran terbuka bungkusan plastik baja akan  menghasilkan gas nitrogen. Hujan asid bukan sahaja menjejas kesihatan manusia, ia juga mempercepatkan hakisan bangunan.
Bencana alam bukan sahaja merosakkan harta  benda malah membawa kehilangan nyawa. Dengan demikian, kita mestilah bersikap bertanggungjawab untuk memelihara alam sekitar di negara supaya kejadian buruk ini tidak berulang dan mudah berlaku.

No comments:

Post a Comment