Monday, October 10, 2011

JANGAN BUNUH RAMA -RAMA (drama)

Nilai keagamaan yang mendalam dalam diri manusia yang kebiasaannya mempunyai elemen baik dan jahat. .http://bmpmrspm.blogspot.com

Babak 1 : Raja dan rama-rama
Persoalan:1. perbuatan jahat yang dibalas dengan kebaikan. (rama2 membantu menyelamatkan raja walaupun cuba ditangkap)
2. sikap manusia yang tamak dan rakus sehingga sanggup menzalimi makhluk yang lemah. (permaisuri ingin rama2 sebagai perhiasan sehingga sanggup menangkap rama2)
3. keluhuran budi dan keikhlasan hati. (rama2 menolong raja yang terperangkap dalam kolam air panas)
Nilai1. Baik hati (rama2 membantu raja yang terperangkap dalam kolam air panas)
2. Kesederhanaan (permaisuri suka menunjuk-nunjuk kelebihannya daripada orang lain dan tiada nilai kesederhanaan)
3. bantu-membantu (rama2 membantu raja yang sedang dalam kesusahan kerana terjatuh dalam kolam air panas)
Pengajaran
1. Kita mestilah bersikap baik hati dan tidak berdendam. (rama2 membantu raja dan tidak berdendam dengan raja yang cuba menangkapnya)
2. Sebagai hamba Allah, kita mestilah bersederhana dan tidak menunjuk2 kelebihan diri kita kepada orang lain. (permaisuri suka dilihat lebih cantik daripada orang lain)
3. Kita hendaklah membantu orang yang sedang dalam kesusahan dengan ikhlas. (rama2 membantu raja yang terjatuh dalam kolam air panas)
Babak 2 : JuraganPersoalan
1. perjalanan hidup yang perlukan panduan dan pegangan lurus. (Juragan belayar tanpa mengetahui tujuannya)
2. Semangat membantu orang lain yang sedang menuju kesesatan hidup tanpa panduan agama. (Badut menasihati Juragan supaya mengikuti panduan iaitu ugama)
Nilai
1.Keimanan (juragan hidup tanpa berpegang pada agama sehingga tiada arah tujuan hidup)
2.Bantu-membantu. (Badut membantu juragan dengan menasihatinya supaya berpegang pada agama sebagai panduan hidup)
Pengajaran
1. Kita mestilah berpegang pada agama agar kehidupan kita mempunyai arah tujuan. (juragan hidup tanpa arah tujuan kerana tidak berpegang pada agama)
2. Kita mestilah membantu orang lain supaya dapat member kehidupan berlandaskan keimanan/ agama. (Badut menasihati juragan supaya berpegang pada agama)

Babak 3: Askar dan orang tawananPersoalan
1. Manusia adalah sama di sisi Tuhan.
2. Kemuliaan seseorang adalah bergantung pada keimanannya.
Nilai
1. keimanan (askar menyatakan Tuhannya satu begitu juga dengan orang tawanan)
2. Kesamaan/ keadilan (askar menggantikan tempat orang tawanan kerana berasakan dirinya sama di sisi Tuhan dengan orang tawanan tersebut.
Pengajaran
1. Kita mestilah sentiasa menjaga keimanan kita kepada Tuhan. (Askar dan tawanan menjelaskan bahawa Tuhan mereka satu dan sama)
2. Kita mestilah bersikap adil dan mulia kerana sikap mulia tinggi nilainya di sisi Tuhan. (askar sanggup mengambil tempat orang tawanan)

Babak 4: Petapa tidak tenteram
Persoalan
1. Perlunya keikhlasan hati dalam melakukan sesuatu pekerjaan. (petapa tidak tenteram walaupun beratus2 tahun bertapa)
2. Perasaan tidak tenteram kerana kerja murni yang dilakukan tidak ikhlas. (petapa merasakan hidupnya kosong)
Nilai
1. keikhlasan (petapa melakukan sesuatu kerja tanpa keikhlasan sehingga merasakan jiwanya kosong)
2. bantu-membantu (Badut menasihati petapa supaya melakukan pekerjaan dengan hati yang ikhlas)
Pengajaran
1. kita mestilah melakukan sesuatu pekerjaan dengan hati yang ikhlas. (petapa yang tidak ikhlas merasa jiwanya tidak tenteram)
2. Kita mestilah membantu orang yang memerlukan bantuan. (Badut membantu petapa dengan member nasihat supaya melakukan pekerjaan itu dengan ikhlas)
Babak 5: Wak Keletung MarahPersoalan
1. Perpecahan dalam kalangan masyarakat. (berlakunya sembahyang 2 imam dalam kampung wak Keletung)
2. Manusia perlu bermaufakat dalam melaksanakan tugas beragama. (wak Keletung marah dan hendak menembak orang yang sembahyang 2 imam)
Nilai
1. perpaduan (masyarakat perlu berpadu dan tidak wujud sembahyang 2 imam)
2. kesabaran (wak Keletung tidak menahan marah dan tidak menembak bekas pengikutnya yang dahulu setia dengannya/ satu imam)
Pengajaran

1. Kita perlu bersatu padu bagi mengelakkan perpecahan dalam masyarakat. (masyarakat tidak bersatu padu sehingga ada sembahyang 2 imam)
2. Kita hendaklah bersabar dan tidak melakukan pekerjaan menyalahi agama. (Wak Keletung tidak menembak orang yang mengkhianatinya kerana telah bertukar imam)

Babak 6: Mek Bongsu
Persoalan
1. Sikap manusia yang lupa diri setelah mendapat kemewahan. (mek Bongsu lupa diri setelah diulit kemewahan apabila berkahwin dengan Saudagar Shah Alam)
2. Tanggungjawab manusia sebagai makhluk Tuhan dan khalifah di muka bumi ini. (mek Bongsu sedar dari kesilapannya dan membantu orang susah)
Nilai
1. keinsafan (Mek Bongsu insaf dari kesalahannya setelah lupa diri apabila berkahwin dengan) saudagar)
2. Tanggungjawab (Mek Bongsu melaksanakan tanggungjawabnya sebagai makhluk Tuhan kepada golongan susah)
Pengajaran
1. Kita mesti berasa rendah diri dan tidak melupai asal usul kita setelah diberi kekayaan oleh Tuhan (Mek Bongsu lupa diri setelah berkahwin dengan saudagar kaya)
2. Kita mestilah menjalankan tanggungjawab kita untuk membantu golongan orang yang hidup susah. (Mek Bongsu sedar kesilapannya dan membantu golongan susah)

Babak 7: Bidan Tuk Mah
Persoalan1. Ketabahan melawan hawa nafsu. (Bidan Tuk Mah lari dari kesenangan hidup sebagai anak raja kerana ingin menjadi manusia beriman dengan mengikut Peran membantu orang ramai)
2. Kedudukan dan kemewahan bukan penentu ketenangan jiwa. (Tuk Mah tidak berasa tenang walaupun hidup sebagai anak raja)
3. Keberanian mengubah kehidupan demi menghambakan diri kepada Tuhan. (Tuk Mah keluar dari kemewahan untuk berbakti kepada orang ramai sebagai bidan)
Nilai
1. bantu-membantu (Tuk Mah dan Peran membantu mengubati orang buta di sebuah kampung)
2. keyakinan (Tuk Mah yakin dapat berbakti kepada orang ramai dengan mengikut Peran)
3. Keberanian (Tuk Mah berani membuat keputusan penting dalam hidupnya yntuk mengikuti Peran)
Pengajaran
1. Kita mestilah sanggup berkorban demi membantu orang lain yang sedang dalam kesusahan. (Tuk Mah sanggup meninggalkan keluarganya iaitu keturunan raja kerana mengikut Peran membantu orang lain dan berdakwah)
2. Kita mestilah yakin dalam melaksanakan sesuatu tugas atau membuat perubahan. (Tuk Mah yakin dengan keputusannya meninggalkan keluarganya)
3. Kita mestilah berani membuat keputusan penting dalam hidup kita. (Tuk Mah berani membuat keputusan mengikut Peran untuk berbakti kepada orang ramai)

No comments:

Post a Comment