Monday, October 10, 2011

Masa Itu Emas

Masa itu emas" begitulah ungkapan yang selalu diucapkan oleh orang tua-tua kita.Ungkapan ini bermaksud bahawa masa itu amat berharga dan kita perlu bijak menggunakannya agar tidak kerugian.
www.karangan.pmr.com


      Antara perkara-perkaraberfaedah yang dapat kita lakukan untuk megisi masa lapang adalah membaca.Melalui pembacaan,kita akan memperoleh berbagai-bagai pengetahuan,maklumatdan pengalaman.Kita bolehmendapatkan buku melalui pinjaman daripada perpustakaan atau kawan,atau membelinya di kedai-kedai buku.Bahan yang boleh kita baca ialah surat khabar,majalah dan buku-buku cerita.      

       Selain itu,bersukan juga merupakan satu aktiviti yang dapat memenuhi masa kita.Bersukan juga boleh menjamin kesihatan tubuh badan kita.Bermainbadminton,bola sepak,dan sebagainya adalah antara aktiviti yang boleh kita lakukan semasa bersukan.    

        Menonton televisyen juga merupakan salah satu aktiviti yang boleh dilakukan untuk megisi masa.Televisyen merupakan media elktronik yang boleh memberikan maklumat,pengetahuan dan hiburan kepada kita.Bahkan kita juga boleh mendapat nasihat dan pengajaran daripada sesetengah cerita atau rancangan yang disiarkan.    

        Disamping itu, sebagai pelajar,kita perlu menggunakan masa untuk mengulang kaji pelajaran.Pelajaran merupakan "harta" yang paling penting untuk kita bagi mencapai kejayaan pada masa hadapan.    

        Oleh itu,jelaslah bahawa kita perlu pandai menggunakan masa agar kita dapat hidup dengan lebih sempurna.Jadi,gunakanlah masa dengan sebaik-baiknya dan jangan bazirkannnya.  

No comments:

Post a Comment