Sunday, October 2, 2011

keburukan mengambil kesempatan atas orang lain

janganlah kita membiarkan kelemahan kita dipergunakan oleh orang lain.jika kita mempunyai kelemahan,kita haruslah memperbaikinya.karangan ini diambil daripada blog www.eelobor.com.





Ambil Kesempatan Atas Kelemahan Orang Lain

Petang tadi ada terbaca dalam status facebook seorang sahabat. Di tulisnya dalam english dan aku cuba terjemahkan mengikut pemahaman aku yang belajar setakat SPM jer nih. Maksudnya lebih kurang begini (dalam bentuk pertanyaan) "Kenapakah manusia suka mengambil kesempatan ke atas orang yang baik hati?". Begitulah luahan hatinya yang di tulis dalam status facebook tadi.

Mungkin itu maksudnya, tapi nak di terjemahkan 100% seperti kehendak @ keinginan hatinya susah sket ler sebab hanya dia yang tahu maksud yang ingin di sampaikan sebenarnya. Dan aku merasakan ada sesuatu yang ingin di sampaikan. Malah status tersebut juga telah di padamkan. Kami sempat gak berbalas komen berhubung status ini tadi.

Aku juga ingin bertanya kepada mereka yang sudi menjawab. Kenapakah perkara sebegini selalu berlaku. Siapa yang bersalah sebenarnya?
  1. Adakah sikap manusia yang memang suka mengambil kesempatan atas kelemahan insan lain? atau
  2. Adakah insan yang baik hati itu terlalu memberi peluang dan ruang kepada orang lain untuk di ambil kesempatan ke atas dirinya?

No comments:

Post a Comment