Monday, October 3, 2011

kebaikan lawatan sambil belajar

Kesimpulanya jika kita menyertai lawatan sambil belajar kita akan dapat menambah ilmu pengetahuan.Kita juga dapat melawat tempat yang menarik.Kita dapat menghilangkan tekanan.
diambil daripada=heyziq.wordpress.com

Karangan Faedah-faedah Lawatan Sambil Belajar

July 25, 2008 at 11:57 am (Uncategorized)

Lawatan sambil belajar sering dianjurkan oleh persatuan-persatuan kokurikulum di sekolah.
Huraikan faedah-faedah yang diperoleh daripada kegiatan seumpama itu.
Lawatan sambil belajar merujuk aktiviti luar kelas yang melibatkan pelajar dan guru melawat sesuatu tempat, kawasan, bangunan atau apa-apa yang memberi ilmu pengetahuan. Aktiviti ini menjadi satu aktiviti yang paling dinanti-nantikan oleh pelajar kerana mereka berpeluang untuk meneroka kawasan baru. Kepentingan aktiviti in turut mendapat liputan meluas dalam media massa terutama akhbar dan televisyen negara ini. Sesungghnya, ada pelbagai impak positif yang timbul menerusi aktiviti luar darjah ini terutama kepada pelajar.
Impak positif yang pertama ialah hubungan pelajar dengan guru menjadi lebih intim. Keakraban ini terjalin kerana guru dan pelajar perlu berinteraksi apabila merancang aktiviti seperti ini untuk satu tempoh yang lama. Pada masa yang sama hubungan ini menyebabkan guru lebih memahami pelajarnya dan boleh membantu mereka untuk menjadi seorang manusia yang lebh baik menerusi pemahaman sebegini. Jelaslah, aktiviti lawatan sambil belajar ini mempunyai impak seperti menyelam sambil minum air kepada semua pihak terutama pelajar.
Manfaat kedua yang terjelma menerusi aktiviti ini pula ialah pelajar mempelajari konsep mengurus sesuatu aktiviti dengan lebih efektif. Mereka akan faham kepentingan untuk membuat pemeriksaan demi pemeriksaan tentang sesuatu seperti jadual bas bertolak, jumlah pelajar yang menyertai dan aspek pemakanan. Semua pengalaman ini menyebabkan peajar itu akan berasa lebih yakin dan mampu melihat lebih awal sebarang kemungkinan yang oleh berlaku kerana sudah memiliki pengalaman lalu. Maka, pelajar akan memahami keperluan untuk mengurus dan menyelesaikan sesuatu masalah sebelum masalah itu timbul menerusi pengalaman lawatan sambil belajar ini.
Bukan sahaja pelajar berupaya mempelajari teknk-teknik mengurus tetapi pelajar memperoleh satu pengalaman unik yang tidak boleh diperoleh di mana-mana. Pengalaman ini dikatakan unik kerana bukan semua orang boleh memperoleh peluang yang sama untuk melawat ke sesuatu tempat itu. Pelajar boleh menggunakan pengalaman ini sebagai satu peluang untuk menjadikan hidup mereka lebih baik. Sesungguhnya, pengalaman sebegini hanya boleh terhasil menerusi lawatan sambil belajar.
Malah, lawatan sambil belajar memudahkan proses pembelajaran kerana suasananya yang berbeza daripada suasana di kelas biasa. Kadangkala pelajar lebih mudah menerima sesuatu ilmu itu jika suasananya berbeza sedikit daripada kebiasaannya. Lawatan sambil belajar ini boleh mengatasi masalah kebosanan pelajar terutama terhadap mata pelajaran tertentu yang memerlukkan penumpuan dan perhatian yang tinggi. Jadi, proses belajar menjadi lebih efektif menerusi lawatan sambil belajar ini.
Kesimpulannya, semua faedah yang dinyatakan di atas tadi berupaya membentuk satu rumpun pelajar yang berwibawa di negara ini. Kemampuan untuk mengalami sesuatu pengalaman itu menjadi satu perkara yang penting dalam kehidupan pelajar kerana itulah proses kehidupan yang sebenarya. Kalau semua pelajar kita menyertai aktiviti yang positif ini, sudah pasti negara kita tidak akan mengalami pelbagai gejala sosial yang sering kita dengar di dada-dada akhbar ini. Peribahasa “masa itu emas” boleh digunakan oleh pelajar kita untuk merenung kehidupan mereka dengan sebaik mungkin.
posted by=Nur Hafifah

No comments:

Post a Comment